HENRI HERZ
GLEMTE KOMPONISTER / Søndag - 6 August 2017     A+ | a-

PIANISTEN, KOMPONISTEN, LÆREREN og OPFINDEREN

Henri HerzDen produktive komponist der blev glemt

Heinrich Herz blev født den 6. januar 1803 i Wien. Han døde dagen før sin 85-årige fødselsdag, den 5. januar 1888 i Paris. (Nogle steder mener at han er født i 1806, hvilket er højst usandsynligt).
Den første musikundervisning fik han som firårig af sin far, som var musiker. Herefter fik han undervisning i Koblenz af organist Daniel Hünten (1760-1823), som var far til pianist-komponisten Franz Hünter (1792-1878).
Blot i en alder af 8 år giver han en sin første koncert i Koblenz. Her spillede han Hummel's variations on an 'Oberländische melodie' - Op 8.
Herz's første komposition var Air Tyrolien varié - Op 1 og Rondo alla cosacca - Op 2 kom to år senere.
I april 1816 (13 år gammel) blev Heinrich optaget på konservatoriet i Paris, hvor han studerede under Louis Pradère (1782-1843), Victor Dourlen (1780-1864) og Anton Reicha (1770-1836). Henris broder Jacques Herz (1794-1880) var en medstuderende på konservatoriet og blev pianist og lærer.
Det første år i Paris fik han førsteprisen for hans klaverspil i en konkurrence.
Da Henrich føler sig som en ægte pariser, ændre han navn til Henri og Paris blev hans faste bopæl ind til hans død.
Henri HerzI 1821 kom Ignaz Moscheles (1794-1870)  til Paris og Ignaz havde stor indflydelse på Herzs musikalske udfoldelser og var en stor inspirationskilde for Herz.
I 1830'erne slog Herz sig sammen med en parisisk klaverfabrikane Klepfa, og dette eventyr fejlede og Herz tabte mange penge.
Derefter etablerede han sin egen klaverfabrik med instrumenter der indeholdt forbedringer af Erards revolutionerende dobbelt escapement opfindelse.
I 1838 byggede han koncertsalen ”Salle Herz” på Rue de la Victorie, der blev brugt til forestillinger af Hector Berlioz (1803-1869) og Jacques Offenbach (1819-1880). Denne koncertsal er ikke mere.
I 1842 bliver Herz professor på Paris Conservatorie. En stilling som han først opgiver i 1874.
I 1844 var fabrikken en så stor succes og der blev produceret 400 instrumenter om året.
Udover at undervise turnerede Herz i rundt i europa: Belgien, England, Tyskland, Spanien og Rusland. Det vides ikke om han kom til Danmark.

For at øge kapitalen rejste Herz i 1846 til 1850, som en af de første europærer, til Amerika for at holde koncerter.
Han ankom til Boston den 21. oktober 1846 med dampskibet 'Caledonia' der havde forladt Liverpool 17 dage tidligere. Herzs klaverer ankom to dage senere med et skib fra Le Havre. Det ser ud til at Herzs første koncert i Amerika blev holdt de 29. oktober 1846 i New York, blot få dage efter hans ankomst. Den sidste koncert spillede han i San Francisco den 30. april 1850. Han banede vejen for andre så som Sigismund Thalberg (1812-1871), Louis Gottschalk (1829-1869) og Anton Rubinstein (1829-1894) . Da han returnerede til Paris var han en velhavende mand. Det var nu muligt for ham at udvide forretningen og i 1855 vinder han første pris med et af sine klaverinstrumenter på Exposition Universelle.
Efter at hans turneringsperiode var slut underviste han på Paris konservatorie i 25 år.

DactylionHerz opfandt tillige 'Dactylion'en, en skræmmende maskine til at styrke fingrene.

Herz var mere berømt som komponist end pianist og lærer, omend han var en efterspurgt lærer og underviste døgnet rundt også privat. Herz var meget produktiv som komponist og skrev mere end 200 opus numre. Han havde stor succes med at sælge sin musik og i følge Loesser solgte Herzs kompositioner mere end andre komponister i slutningen af 1820'erne og begyndelsen af 1830'erne. Det siges at udgiverne betalte fire gange så meget for hver side af Herzs musik, end hvad andre komponister fik.

En af Herzs største kritikere var Robert Schumann (1810-1856). Schumanns foragt var drevet af Herzs bevidste dyrkning af det lukrative private marked, der købte hans noder. Mange af hans kompositioner var simple musikstykker: polkaer, valse, rondoer og arrangementer af populære melodier, der specielt var skrevet til amatørerpianister.
Men Herzs musik appelerede ikke alene til amatørpianisterne. Selv Charles Hallé (1819-1895) og Clara Schumann (1819-1896) havde Herz på programmet i deres unge år og Franz Listz (1811-1886) spille også Herz i hans senere år.

Henri ønskede ikke at musikjournalisten François-Joseph Fétis (1784-1871) skulle nævne i hans musik Encyclopedia, at han var af jødisk afstamning. Dette skyldtes måske en afspejling af endemisk antisemitisme i de franske kulturelle cirkler i det nittende århundrede.


La Païva - Pauline Thérèse LachmannDet siges at Herz blev gift med Pauline Thérèse Lachmann (Esther Lachmann) (1819-1884), en fransk kurtisane bedre kendt som La Païva. Det er generelt antaget at de blev gift i London, men det er ikke dokumenteret at det faktisk skete. Under alle omstændigheder ville et sådant ægteskab have gjort Thérèse til bigamist. I 1847 fik hun datteren Henriette Herz (omk 1847-1859) med Henri.
Richard Wagner (1813-1883), Hans von Bülow (1830-1894), Thélophile Gautier (1811-1872) og Émile de Girardin (1802-1881) besøgte også hendes stuer.
Thérèses udnyttelse af Herz ruinerede ham næsten økonomisk. Herz rejste til USA i 1846 med det formål at tjene penge og opbygge nogle forretningsmuligheder der. Mens han var på rejse over Atlanten, fortsatte Thérèse med udgifterne og Herzs familie jog til sidst Thérèse ud af huset i stor frustration.

Jeg mener at Henri Herzs musik er værd at lægge øre. Derigennem finder man ud af hvorfor musikken var populær i 1900-tallet og måske den kan blive populær igen, om end blot i din CD-afspilleren. Det er med stor glæde at Hyperion har udgivet flere CD'er med Herzs musik.


The Romantic Piano Concerto - 35Musik der er indspillet er følgende:
Herz har komponeret 8 klaverkoncerter, hvoraf 7 er indspillet:

  • Nr. 1 - Op 34 (1828)
  • Nr. 2 - Op 74 (1834)
  • Nr. 3 - Op 87 (1835)
  • Nr. 4 - Op 131 (1843)
  • Nr. 5 - Op 180 (1854)
  • Nr. 6 - Op 192 (1858) (Ikke indspillet endnu)
  • Nr. 7 - Op 207 (1864)
  • Nr. 8 - Op 218 (1873)



The Romantic Piano Concerto - 40Herz har også skrevet andet musik for klaver og orkester:
  • Grand polonaise brillant - Op 30 (1827
  • Fantaisie et variations sur la marche d'Otello de Rossini - Op 67 (1832)
  • Grand fantaisie militaire sur La fille du régiment - Op 163 (Omk. 1850)










The Romantic Piano Concerto - 66Klavermusik:
  • Tre nocturnes - Op 45 (ikke indpillet endnu)
  • Variations on 'Non più mestà from Rossini's La cenecentola - Op 60
  • Deuxième thème original avec introduction et variations - Op 81
  • Fantaisie dramatique - Op 89
  • Première Ballade - Op 117 no. 1
  • Deuxème Ballade - Op 117 no. 2
  • Fantaisie et variations sur des Airs nationaux américains variés - Op 158











Artiklen er dannet ud fra materiale hentet fra Internettet, Wikipedia, Hyperion og bogen 'From Paris to Peoria' af R. Allen Lott.

 

















































 
Ældste poster Hjem Nyeste poster
Top